Bro två klar över 4 spår Lund-Arlöv
Då ligger bro nummer två över spåren vid Vragerupsvägen på plats. Den lanserades en natt då det var tågstopp. Brotypen är en trevånings Fackverksbro (militär benämning är Järnvägskrigsbro 3). Det är första gången en så lång bro med detta material byggs i landsvägsutförande (60,9m). Därför blev lanseringen något utöver det vanliga och komplicerad. Jinerts 550 tons mobilkran fick hjälpa till att hålla i bron tills nosen tagits emot på andra sidan.
Körbana med 20 ton axeltryck och 4,20m bred
Då har TEBRO äntligen möjligheten att erbjuda en efterfrågad produkt. Under många år har anläggare för större massatransporter fått köra runt sina förbindelseproblem.
Vi har nu i utbud av brotyper även en körbana med 20ton axeltryck och 4,20m körbanebredd. Exempel på fordonstyp som då kan användas är en Volvo Dumper A35D.
Vi har nu i utbud av brotyper även en körbana med 20ton axeltryck och 4,20m körbanebredd. Exempel på fordonstyp som då kan användas är en Volvo Dumper A35D.
Bro över Kinda kanal
Tebro har fått en beställning av BEFAB i Mjölby om en bro över Kinda kanal i Linköping i oktober 2018.
Det är för att kunna ta in tyngre maskiner och köra med tunga massatransporter från och till Nykvarnsholmen, där ett så kallat fiskomlöp skall anläggas. Hyrestiden beräknas till ett år. Montaget skedde under ett par dagar i slutet på oktober.
Det är för att kunna ta in tyngre maskiner och köra med tunga massatransporter från och till Nykvarnsholmen, där ett så kallat fiskomlöp skall anläggas. Hyrestiden beräknas till ett år. Montaget skedde under ett par dagar i slutet på oktober.
Demontering av Mabey Universal bro i Husum
Tebro fick uppdraget att montera ner en MU av Svevia i Augusti. Det var en 17 fack DDF2. Nedmonteringen fungerade mycket bra. Vill ge en stor eloge till de ledande bromontörer som styrde upp duktiga arbetslag från Ställningsbyggarna i Sundsvall AB. Även ett par man från Svevia gjorde mycket goda insatser för att nedmonteringen skulle gå på rekordtid. Till sist men inte minst våra maskinister är värda ett omnämnande för sin lugna och säkra körning med lyftkran och gaffelhantering med grävmaskin.
Utmaningarna bestod bland annat av mycket begränsade utrymmen för inlansering. Detta medförde att extra motvikter fick lastas på i bakänden och flyttas med framåt några fack efterhand som demonteringen fortgick. En annan utmaning var mobilkranens begränsade arbetsområde då en av botniabanans broar låg ca 20m ovanför arbetsområdet. Detta medförde att allt material landades på ett begränsat område och fick flyttas vidare till en större lagringsplats med lastbil.
Utmaningarna bestod bland annat av mycket begränsade utrymmen för inlansering. Detta medförde att extra motvikter fick lastas på i bakänden och flyttas med framåt några fack efterhand som demonteringen fortgick. En annan utmaning var mobilkranens begränsade arbetsområde då en av botniabanans broar låg ca 20m ovanför arbetsområdet. Detta medförde att allt material landades på ett begränsat område och fick flyttas vidare till en större lagringsplats med lastbil.
Problemlösning vid hotellbygge för Skanska
Tebro ordnade lösningen för Skanska i augusti 2018 när de skulle gräva avlopp inför ett hotellbygge i Jönköping. Utmaningen var att inte behöva flytta en ledning med tele o datatrafik under tiden som det skulle läggas dagvattenledningar djupare. Lösningen blev att göra en fackverksbalk av Bailey material. Spännvidden beräknades till 42,73 m.
Temporära broar över stambanan vid utbyggnad till 4 spår mellan Lund och Arlöv
Tebro har fått förtroendet att stödja konsortiet NCC/OHL med montageledning av temporära broar under utbyggnaden till 4 spår mellan Lund och Arlöv. En bro monterades och driftsattes under våren 2018. Ytterligare en bro skall monteras och driftsättas under 2019.
Bron som monterades våren 2018 är en Mabey Universal Dubbeldubbel förstärkt och 65,25m lång. Lite unikt med montaget var att den lyftes på plats över spåren fullt utbyggd men utan körbana. Vikten är ändå mäktiga 160 ton. Bron lyftes på plats av JINERTS 550 tons kran en natt i april. Körbanan monterades en natt några veckor senare.
Bron som monterades våren 2018 är en Mabey Universal Dubbeldubbel förstärkt och 65,25m lång. Lite unikt med montaget var att den lyftes på plats över spåren fullt utbyggd men utan körbana. Vikten är ändå mäktiga 160 ton. Bron lyftes på plats av JINERTS 550 tons kran en natt i april. Körbanan monterades en natt några veckor senare.
Kombinerad bil och järnvägsbro monterad i Oxberg
Skanska fick i uppdrag av trafikverket att mycket snabbt byta ut den kombinerade bil och järnvägsbron över Dalälven vid Oxberg under våren 2017. Valet på ersättningsbro blev en beredskapsbro från trafikverket av typen järnvägsbro 3. Tebro ledde monteringen under några veckor i mars och lansering och nedsänkning på lager gjordes i samverkan med Tunga Lyft under april. Bron öppnades för trafik kring midsommar. Bron är ca 100 m och består av tre spann. Det tog mindre än sex månader från projekteringsstart till färdig bro inklusive rivning av den befintliga utdömda bron.
Videofilm: Anders Marklars, Skanska
Två järnvägsbroar demonterades i Gammelstaden, Göteborg
Tebro fick en förfrågan av Lars-Åkes Alltjänst att hjälpa till vid demontering av två stycken järnvägsbroar för spårvagnstrafik över Säveån i februari 2017. Uppdragsgivare var Göterborgs stad. Lite speciella lanseringsmetoder användes. Broarna låg parallellt bredvid varandra, men utrymmet var begränsat får återlansering. Det fanns endast utrymme bakom den ena av broarna att återlansera. När den ena bron var demonterad så lanserades den andra bron först tvärs broriktningen och ställdes i samma läge som den första bron varit i. Därefter återlanserades den också på klassiskt vis
Temporär bro i Torsång monterad med ovanlig lanseringsmetod
I september 2016 monterades en Mabey Universal 15 fack TEF+ (67,5 m) av Tebro. Uppdragsgivare var Skanska Anläggning i Sverige AB. Lanseringen utfördes på ett något annorlunda sätt eftersom utrymmet på byggnadssidan var begränsat och tillräckligt lång motvikt inte var möjlig att bygga. För att klara av lanseringen användes en flotte bestående av 16 st ponton 100 pontoner sammankopplade till en rektangulär enhet. Broänden sänktes ner på flotten och sedan fortsatte montaget och bron på flotte vinschades över till andra sidans landfäste.